۱ آبان ۱۳۹۲، ۸:۴۳

در استان مرکزی/

اولین معدن آهن پلاستری در مدار تولید قرار گرفت/ چرخه آهن استان تکمیل می شود

اولین معدن آهن پلاستری در مدار تولید قرار گرفت/ چرخه آهن استان تکمیل می شود

اراک - خبرگزاری مهر: معاون امور معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي از کشف اولین معدن سنگ آهن پلاستری استان مرکزی خبر داد و گفت: این معدن به مرحله بهره برداری رسیده و با وجود معادن مختلف آهن در استان، چرخه آهن روند تکمیلی به خود گرفت.

محمد مهدی حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: این معدن آهن در تفرش قرار دارد و پیش بینی های اولیه حاکی از وجود حدود دو میلیون تن آهن در این معدن است.

معاون امور معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي خاطرنشان کرد: با استقرار تجهیزات مورد نیاز بهره برداری، این معدن آهن پلاستری اکنون در مدار تولید قرار گرفته و پیش بینی می شود ماهانه حدود هزار تن آهن از آن برداشت شود.

وی با بیان اینکه آهن این معدن در سطح زمین قرار دارد اضافه کرد: از ویژگی های این معدن آمیخته بودن آهن با خاک است که باعث شده فرآیند استخراج آسانتری نسبت به معادن دیگر آهن داشته باشد.

حسنی با بیان اینکه تا پیش این استان دارای معدن سنگ عمارت به عنوان یکی از معادن قدیمی کشور بود اضافه کرد: علاوه بر این دو معدن، معدن آهن دیگری در اراک فعال بوده و معدن آهن دلیجان نیز در مرحله بهره برداری قرار دارد و پیش بینی ها حاکی از وجود میلیون ها تن آهن در استان است که می تواند ما را در زمره استانهای آهن خیز کشور قرار دهد.

معاون امور معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي با بیان اینکه اشتغالزایی معدن جدید حدود 20 نفر است گفت: با راه اندازی فازهای دیگر بهره برداری این معدن پیش بینی می شود اشتغالزایی بیشتری در منطقه ایجاد شود.

چرخه آهن در استان مرکزی تکمیل می شود

بیشترین استفاده آهن در صنعت است و استان مرکزی نیز استانی صنعتی با صنایع بزرگ فلزی است که آهن مورد نیاز خود را در سایزها و جنس های مختلف از استان های تولیدکننده چون اصفهان و خارج وارد می کند.

 

با کشف این معدن و وجود معادن اهن دیگر در استان فرصتی برای پاسخگویی به نیاز صنایع استان فراهم می شود که البته مستلزم راه اندازی کارخانه کنستانتره و ذوب آهن است.

رئیس سامان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی ظرفیت ایجاد کارخانه بزرگ ذوب آهن را دارد افزود: اکنون کارخانه ذوب آهن امیرکبیرخيرآباد در حال احداث است و با راه اندازی در مرحله اول تولید 600 هزار تن بيلت هدفگذاري شده است.

علیرضا زواشی با اشاره به اینکه، برای احداث این واحد صنعتی، حدود شش هزار ميليارد ريال هزینه شده است افزود: این واحد زمینه اشتغال حدود 400 نفر را فراهم می کند که امید است با اضافه شدن به ذخیره آهن استان زمینه توسعه ذوب آهن استان فراهم شود.

اکنون یک سوم صنایع استان مرکزی نیازمند فولاد و آهن هستند.

مشارکت صنایع فلزی استان مرکزی در پروژه های بزرگ صنعتی کشور

آوازه توان فلزی صنایع استان مرکزی تا پارس جنوبی و مجموعه گازی عسلویه نیز رسیده است و اکنون بخشی از تجهیزات 22 فاز پارس جنوبی در کارخانه هایی چون ماشین سازی و آذرآب در حال ساخت است.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: صنایع استان مرکزی به جز پارس جنوبی در پالایشگاههای مختلف کشور چون پالایشگاه امام خمینی شازند، تهران و اصفهان نیز مشارکت داشتند.

وی گفت: تکمیل کننده صنایع فلزی استان را ایجاد واحدهای بزرگ تولیدکننده انواع فولاد برای تولیدات مختلف است.
 
فعالیت خوشه صنایع فلزی در استان مرکزی 
 
زاوشی با بیان اینکه، این طرح در زمینی به مساحت صد هکتار و پیش بینی اشتغال زایی 513 نفر راه اندازی می شود و تاکنون عملیات واگذاری زمین، تسطیح و دیوارکشی آن انجام شده است اضافه کرد: اکنون یک هزار از دو هزار و 700 واحد صنعتی استان مرکزی جزو صنایع فلزی است.
 
وی فعالیت خوشه صنعتی تجهیزات انرژی یا همان صنایع فلزی کشور را در استان مرکزی دانست و گفت: با پراکنده بودن صنایع فلزی در سراسر استان وحدتی در زمینه تولید تجهیزات فلزی و سازه ای در استان وجود دارد.

کد خبر 2160826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha